HOMEΠΡΟΦΙΛSORBETΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

SORBET

Οδηγός Κάβας Οδηγός Διασκέδασης Αρχείο Τευχών

IMPORT GR

Άρθρα Πρόσωπα Συνταγές Αρχείο Τευχών

IMPORT DE

Artikel Interviews Rezepte ---

ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ

politispress.gr ---

Πρόσωπα: Βασίλης Θωμαΐδης

Συνέντευξη: Κατερίνα Νικολακούλη

Βασίλης ΘωμαΐδηςΠαραμένοντας στο τιμόνι του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος για δεύτερη θητεία, ο πρόεδρος κ. Βασίλης Θωμαϊδης, μίλησε στο περιοδικό «Import» για τον ελληνικό κλάδο εξαγωγών. Λαμβάνοντας υπόψη την πορεία του την τελευταία τετραετία και σφυγμομετρώντας την παρούσα κατάσταση πρότεινε λύσεις και δράσεις για την άμεση αλλά και μακροχρόνια ανάπτυξη του κλάδου. Όπως αναφέρει, το αρνητικό κλίμα είναι αναστρέψιμο αν το «παιχνίδι» παιχτεί με όρους όπως ανταγωνιστικότητα, εξωστρέφεια, ποιότητα και πιστοποίηση προϊόντων.

Τα στοιχεία για την πορεία του εξωτερικού εμπορίου είναι συνεχώς απογοητευτικά. Την πτώση των εξαγωγών το 2007 διαδέχονται νέες εκτιμήσεις από Eurostat και ΕΣΥΕ για πτώση του εξωτερικού εμπορίου της Ελλάδας στις αρχές του 2008. Πως το σχολιάζετε;
Πραγματοποιώντας μία αναδρομή στις εξαγωγικές επιδόσεις της χώρας τα τελευταία χρόνια, μπορούμε να θεωρήσουμε την τετραετία 2003-2006 ιδιαίτερα επιτυχημένη, καθώς επιτεύχθηκε ομολογουμένως μία σταδιακή πρόοδος. Ωστόσο, τα στοιχεία που έρχονται στην επιφάνεια για το τελευταίο έτος δεν είναι το ίδιο ενθαρρυντικά. Το 2007, διαπιστώθηκε σημαντική κάμψη στο ρυθμό αύξησης των εξαγωγών, ενώ ακόμα πιο σημαντική επιβράδυνση καταγράφεται στις εξαγωγές το πρώτο τρίμηνο του 2008 που είχαμε σημαντική πτώση σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Σύμφωνα με τα παραπάνω ο ΣΕΒΕ δεν μπορεί παρά να είναι επιφυλακτικός, αν όχι απαισιόδοξος, για την πορεία των ελληνικών εξαγωγών το 2008. Θα πρέπει να γίνουν επειγόντως δράσεις σχετικές με τις προτάσεις που έχουμε ήδη καταθέσει για τη διευρυμένη εξαγωγική πολιτική και την ανταγωνιστικότητα καθώς και την ενθάρρυνση νέων εν δυνάμει εξαγωγικών επιχειρήσεων.

Πρόκειται για μια διεθνή κρίση ή για εθνική κρίση;
Η διεθνής χρηματοπιστωτική κρίση φαίνεται ότι επηρεάζει άμεσα και το διεθνές εμπόριο. Έντονος προβληματισμός υπάρχει και για τις επιπτώσεις αυτής της κρίσης στην πορεία του ελληνικού εξωτερικού εμπορίου. Μία σειρά από εξωγενείς παράγοντες (διολίσθηση του δολαρίου, υψηλές τιμές πετρελαίου, μείωση κατανάλωσης) και ενδογενείς παράγοντες (υψηλός πληθωρισμός, συνεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις στα δύο μεγάλα λιμάνια της χώρας, στις οδικές μεταφορές, στη ΔΕΗ, πρόσφατα στους γεωπόνους δημοσίους υπαλλήλους, γραφειοκρατία, κ.λ.π.), θέτουν τους Έλληνες εξαγωγείς σε δυσμενέστερη θέση σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους στην Ε.Ε. Αυτό άλλωστε αποδεικνύεται και από το γεγονός ότι οι άλλες χώρες της Ευρωζώνης διατήρησαν τα μερίδια των εξαγωγών τους και μάλιστα πολλές από αυτές αύξησαν και τις εξαγωγές τους προς τις «δολαριακές» χώρες!

Πως μπορεί να ανακάμψει το εξαγωγικό εμπόριο;
Σε συνθήκες όπως αυτές που διαμορφώνονται διεθνώς και που η επιβίωση είναι ο ύψιστος σκοπός, η ανταγωνιστικότητα αναδεικνύεται ως η μόνη σωσίβια λέμβος, που δυστυχώς όμως για να «φουσκώσει» και να έχει αποτέλεσμα, χρειάζεται χρόνος διότι το έδαφος που χάθηκε τόσα χρόνια σε σχέση με τους ξένους ανταγωνιστές μας είναι πολύ και η απόσταση μεταξύ μας μεγάλωσε. Φοβάμαι ότι πολλοί τομείς θα πληγούν ακόμη περισσότερο, όμως νομίζω πως είναι καλύτερα να μιλήσουμε για τους τομείς που όχι μόνο θα έχουν πιθανότητες επιβίωσης αλλά και ευκαιρίες διάκρισης. Πιστεύω ότι σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, υπερισχύει αυτός που έχει το καλύτερο προϊόν και τις καλύτερες υπηρεσίες έναντι του ανταγωνισμού.

Στις εισηγήσεις σας σε συνέδρια και ημερίδες σχετικά με τις εξαγωγές υποστηρίζετε την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων μέσω νέων δράσεων. Πως αναλύεται αυτό;
Ως Σύνδεσμος Εξαγωγέων αλλά και επιχειρηματιών γενικότερα, ήμασταν από τους πρώτους που δώσαμε έμφαση στην έννοια της ποιότητας και της πιστοποίησης και αναδείξαμε το σημαντικό ρόλο που διαδρα-ματίζει για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των προϊόντων και των υπηρε-σιών μας. Με συγκεκριμένες προτάσεις ο ΣΕΒΕ αναδεικνύει την ανάγκη για περιφερειακά διαφοροποιημένη στρατηγική για την ανταγωνιστικότητα. Η εφαρμογή στοχευμένων προγραμμάτων Regional Marketing κρίνεται απαραίτητη. Ακόμη, πιστεύω ότι η πληροφόρηση, η προώθηση και οι εξειδικευμένες έρευνες αγορών για τάσεις, νέα προϊόντα και νέες αγορές είναι ένα ουσιώδες εργαλείο στα χέρια όλων των επιχειρήσεων για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας τους. Ο ΣΕΒΕ, ιδίως μέσω του Ινστιτούτου Εξαγωγικών Ερευνών και Σπουδών του, είναι στη διάθεση όλων των επιχειρηματιών, εξαγωγέων και μη, είτε είναι μέλη μας, είτε όχι, για οποιαδήποτε χρήσιμη πληροφορία μπορούμε να προσφέρουμε.

Σε ποια θέση βρίσκεται ο κλάδος των τροφίμων στη διάταξη των ελληνικών εξαγωγών και πως μεταφράζεται αυτό συγκριτικά με την ελληνική παραγωγή;
Αν και ο κλάδος τροφίμων και ποτών αποτελεί τον πρώτο εξαγώγιμο κλάδο με 17% μερίδιο επί του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών το 2007, το μερίδιο του στο σύνολο των εξαγωγών μας μειώνεται συνεχώς, παρ’ όλο που η παραγωγή αυξάνεται τόσο σε ποσότητα όσο και σε ποιότητα προϊόντων. Αυτό από μόνο του είναι πολύ ανησυχητικό διότι δείχνει ότι ο κλάδος δεν αναπτύσσεται εξαγωγικά όπως οι υπόλοιποι. Λαμβάνοντας υπόψιν το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς και το μερίδιο που διαθέτουν άλλες ανταγωνίστριες χώρες όπως η Ιταλία και η Ισπανία, αντιλαμβανόμαστε ότι τα ελληνικά τρόφιμα έχουν σημαντικό περιθώριο για περαιτέρω ανάπτυξη στο μέλλον.

Η Γερμανία συνεχίζει να αποτελεί την πρώτη χώρα όπου γίνονται ελληνικές εξαγωγές ή υπάρχουν ανατροπές;
Η Γερμανία, καθ’ όλη τη διάρκεια της τελευταίας πενταετίας 2003-2007 αποτελεί τον κυριότερο προορισμό των Ελλήνων εξαγωγέων, ενώ καταλαμ-βάνουν το 11,7% επί του συνόλου των ελληνικών εξαγωγών. Ωστόσο, το εν λόγω ποσοστό βαίνει μειούμενο στην πενταετία, γεγονός που σημαίνει ότι τμήμα του εξαγωγικού όγκου που απευθυνόταν στην Γερμανία πλέον απευθύνεται σε άλλες χώρες. Πιο συγκεκριμένα, μετά την απελευθέρωση των αγορών στα Βαλκάνια και την ανάδυση νέων αγορών-στόχων, μεγάλο μέρος του ελληνικού εξαγωγικού ενδια-φέροντος στράφηκε στις Βαλκανικές χώρες, όπου τα ελληνικά προϊόντα έχουν ευκολότερη πρόσβαση σε σχέση με τη Γερμανία και είναι γενικά πιο ανταγωνιστικά από άποψη κόστους.

Που πιστεύετε ότι χωλαίνει η διάδοση των ελληνικών- τροφίμων ποτών στην Ε.Ε.;
Προκειμένου τα ελληνικά προϊόντα τροφίμων και ποτών να είναι ανταγωνιστικά και να κερδίσουν σημαντικό μερίδιο στις διεθνείς αγορές, οι επιχει-ρήσεις του κλάδου θα πρέπει να επενδύσουν στη διαρκή εκπαίδευση τους, αλλά και στην ενίσχυση τους σε θέματα ποιότητας, πιστοποίησης -τυποποίησης και καινοτομίας. Αναμφισβήτητα, η καινοτομία λειτουργεί διαδραστικά με την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια και ο χαμηλός βαθμός καινοτομίας, αναπόφευκτα οδηγεί και σε χαμηλά επίπεδα ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφειας. Δυστυχώς, η Ελλάδα είναι μία χώρα η οποία παρουσιάζει χρονική υστέρηση τόσο στη δημιουργία καινοτόμων και ανταγωνιστικών προϊόντων και υπηρεσιών, όσο και στην εφαρμογή νέων καινοτόμων συστημάτων.

Σε εκδήλωση του ΟΠΕ στη Θεσσαλονίκη σας ακούσαμε να τον καλείτε να συνεργαστεί με τον ΣΕΒΕ για την εξειδίκευσή του σε δράσεις ανάπτυξης της εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας; Δεν είναι αυτονόητη μια τέτοια συνεργασία με φορείς που έχουν κοινούς σκοπούς;
Αναμφισβήτητα, ο ΟΠΕ αναδιοργανώθηκε και κατέβαλε σημαντικές προσπάθειες τα τελευταία τρία χρόνια παρουσιάζοντας ένα νέο πρόσωπο. Ωστόσο, πιστεύουμε ότι οι συγκεκριμένες προσπάθειες θα πρέπει να ενταθούν και να συμπληρωθούν με νέες δράσεις, οι οποίες δεν θα βασίζονται αποκλειστικά πλέον στη διοργάνωση δράσεων προώθησης-προβολής των ελληνικών επιχειρήσεων ή τουλάχιστον να γίνεται με διαφορετικό τρόπο και όχι μόνο και αποκλειστικά από τον ΟΠΕ. Ο ΣΕΒΕ ως εκπρόσωπος εξαγωγικών επιχειρήσεων είναι σε θέση να γνωρίζει τις ανάγκες των Ελλήνων εξαγωγέων και επομένως να προτείνει στον ΟΠΕ την υλοποίηση εκείνων των δράσεων που καλύτερα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες τους. Ο ΣΕΒΕ έχει δηλώσει επανειλημμένα ότι βρίσκεται στη διάθεση του ΟΠΕ, τόσο για τυχόν περαιτέρω εξειδίκευση και τεκμηρίωση των προτάσεών του, όσο και για κάθε είδους συνεργασία προκειμένου να επιτευχθεί ο κοινός στόχος ενίσχυσης της εξωστρέφειας της ελληνικής οικονομίας. Και όταν λέμε συνεργασία, να εννοούμε την αυτονόητη ερμηνεία που δίνει το λεξικό της ελληνικής γλώσσας και όχι την μονομερή και λεόντια διαχείριση που συνήθως συμβαίνει.

Οι επιχειρήσεις πάντως που εμπλέκονται στο εμπόριο κάνουν συχνά λόγο για σημαντική έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των αρμοδίων φορέων (ΣΕΒΕ, ΟΠΕ, Επιμελητήρια, κτλ). Ποια είναι η δική σας γνώμη;
Θα μιλήσω μόνο για την εμπειρία που έχουμε στο ΣΕΒΕ από δικές μας δράσεις και κάτω από το πρίσμα της αρχής μας για συνεργασία με όλους τους φορείς. Με όσους φορείς έχουμε ιδρύσει πλαίσιο συνεργασίας, υπάρχει πάντα κοινή οργάνωση των δράσεων, κοινή βάση δεδομένων, συνεργασία των στελεχών μας. Εγώ προσωπικά σε όσες δράσεις κοινής διοργάνωσης με άλλους φορείς συμμετείχα, γύρισα πίσω έχοντας μαζί μου καθολικά σχόλια των συμμετεχόντων επιχει-ρήσεων για απόλυτη ικανοποίηση. Όπου λοιπόν υπάρχει καλή διάθεση για ομότιμη συνεργασία, και αυτό συμβαίνει τουλάχιστον στην περιοχή μας, πιστεύω ότι οι επιχειρήσεις που είναι μέλη είτε δικά μας είτε των συνεργαζόμενων φορέων και απολαμβάνουν δικαιώματα μέλους μένουν γενικά πολύ ευχαριστημένες. Για τις πολλές άλλες επιχειρήσεις που δεν ανήκουν σε δραστήριους εξαγωγικά φορείς, ειλικρινά συνιστώ να ενταχτούν στο Σύνδεσμό μας ή σε δραστήριους κλαδικούς επαγγελματικούς φορείς, διότι το έλλειμμα της συνεργασίας που υπάρχει στους φορείς γενικά, μπορεί να αντισταθμιστεί με την στενότερη και ισχυρότερη συνεργασία που συμβαίνει στους κόλπους του ΣΕΒΕ και των άλλων φορέων του ιδιωτικού τομέα.

Ποια είναι η γνώμη σας για τις εκθέσεις του εξωτερικού και τα διάφορα «partenariat». Φέρουν αποτέλεσμα στις ελληνικές επιχειρήσεις που συμμετέχουν;
Πιστεύουμε ότι προσπάθειες που αφορούν στην προώθηση και προβολή των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό με τη συμμετοχή σε εκθέσεις και διοργανώσεις τύπου partenariat είναι σημαντικές, αλλά αποτελούν ένα μικρό μόνο μέρος της όλης εικόνας και δεν καλύπτουν τις σημερινές ανάγκες του Έλληνα εξαγωγέα. Επομένως, θα πρέπει να συμπληρωθούν με άλλες δράσεις που να αφορούν για παράδειγμα στην κατάρτιση των Ελλήνων εξαγωγέων, την παροχή εξειδικευμένης και κωδικοποιημένης πληροφόρησης, την ενίσχυση της δικτύωσης και των δομών στήριξης της ελληνικής επιχειρηματικότητας στο εξωτερικό, κ.ά. Επιπρόσθετα, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η επιτυχημένη ελληνική συμμετοχή σε διεθνείς εκθέσεις δεν εξαρτάται μόνο από την χρηματοδότηση -που δεν υπάρχει- των ελληνικών επιχειρήσεων, αλλά προϋποθέτει και την ύπαρξη προϊόντων και υπηρεσιών που να είναι ελκυστικά, ανταγωνιστικά και σύγχρονα και να διατίθενται σε καλή ποιότητα και εύλογες για την ποιότητα τους τιμές.

Τι θα μπορούσε να περιλαμβάνει, κατά τη γνώμη σας, η επανεξέταση της εξαγωγικής πολιτικής της χώρας μας;
Ο ΣΕΒΕ στην τελευταία συνεδρίαση του Εθνικού Συμβουλίου Εξαγωγών, πρότεινε τη διεύρυνση της εξαγωγικής στρατηγικής με τη συμμετοχή και τη συγχρηματοδότηση περιφερειακών φορέων. Επιπλέον, καταθέσαμε δέσμη συγκεκριμένων μέτρων για τη βελτίωση των εξαγωγικών επιδόσεων της χώρας μας, επισημαίνοντας ότι κύρια αιτία της κάμψης της ανάπτυξης των ελληνικών εξαγωγών αποτελεί η συνεχιζόμενη υστέρηση στην ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών. Τέλος πιστεύω πως εδώ που φτάσαμε, αυτό που χρειαζόμαστε δεν είναι απλά η επανεξέταση, αλλά η προσεκτική και συλλογική επεξεργασία και εφαρμογή μιας (επί τέλους) αποτελεσματικής Εθνικής Εξαγωγικής Στρατηγικής.

Τι είναι το «ΕΣΠΑ 2007-2013» και πως αυτό μπορεί να βοηθήσει τις ελληνικές επιχειρήσεις;
Το ΕΣΠΑ (Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς) 2007 – 2013 αφορά στα κονδύλια που θα λάβει η χώρα μας από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τα επόμενα 7 χρόνια για να υλοποιήσει τις εθνικές στρατηγικές επιλογές της. Το ΕΣΠΑ αποτελεί τη συνέχεια του τρίτου κοινοτικού πλαισίου στήριξης (Γ’ ΚΠΣ) που χρηματοδότησε την Ελλάδα από το 2001 μέχρι και αυτό το διάστημα και , κατά την άποψή μας, είναι ίσως η τελευταία εξωτερική χρηματοδοτική ευκαιρία για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής οικονομίας, της εξωστρέφειάς της και της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξής της. Πιστεύουμε ότι για να υπάρξει επιτυχία και αποτελεσματικότητα του προγράμματος με βάση τη διερεύνηση των λεπτομερειακών αναγκών των επιχειρήσεων, θα πρέπει να διασφαλισθεί η συμμετοχή των φορέων τους τόσο στις ομάδες εργασίας εξειδίκευσης του προγράμματος, όσο και στους μηχανισμούς υλοποίησής του (εταιρική συμμετοχή).

Πρόταση λοιπόν του ΣΕΒΕ είναι η εξειδίκευση του ΕΣΠΑ να γίνει με την αξιοποίηση της εμπειρίας και της τεχνογνωσίας όλων των φορέων, δημόσιων και ιδιωτικών, γιατί μόνο έτσι θα επιτευχθούν οι ορθώς τεθέντες στόχοι του ΕΣΠΑ.

Πως ήταν η συμμετοχή του ΣΕΒΕ στην 1η μεσογειακή έκθεση για την ελιά και το ελαιόλαδο «Ελαιοτεχνία 2008», που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στην Αθήνα;
Η συγκεκριμένη έκθεση πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά φέτος και ο ΣΕΒΕ επέλεξε να υποστηρίξει τη συγκεκριμένη προσπάθεια θέτοντας την υπό την αιγίδα του. Η έκθεση κρίθηκε αξιόλογη αν και σαν πρώτη διοργάνωση δεν είχε διεθνείς συμμετοχές. Οι επισκέπτες ήταν στο σύνολό τους Έλληνες, κυρίως από την περιοχή της Κρήτης και ευελπιστούμε στην επόμενη διοργάνωση να υπάρχει μεγαλύτερη συμμετοχή, κυρίως επισκεπτών από το εξωτερικό.

Οι έξι επιχειρήσεις, με τις οποίες συμμετείχε ο ΣΕΒΕ, δεν αποτελούν αντιπροσωπευτικό αριθμό για την Ελλάδα, μια χώρα που η ελιά και το ελαιόλαδο αποτελούν από τα πιο γνωστά προϊόντα παραγωγής της. Γιατί τόσο μικρή συμμετοχή;
Η συμμετοχή του ΣΕΒΕ στην εν λόγω έκθεση είχε περισσότερο διερευνητικό χαρακτήρα, δεδομένου ότι αυτή υλοποιήθηκε για πρώτη φορά. Η όλη διοργάνωση κρίθηκε αξιόλογη, χωρίς όμως ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τις ελληνικές επιχειρήσεις με εξαγωγικό προσανατολισμό, λόγω απουσίας ξένων συμμετοχών. Δεδομένου του στοιχείου αυτού δεν θεωρούμε ότι η συμμετοχή μας ήταν μικρή, αλλά αντιθέτως πιστεύουμε ότι θα αποτελέσει την απαρχή μιας καλής συνεργασίας.

Βασίλης Θωμαΐδης


Copyright NewLine all rights reserved - Powered by fractal.gr