HOMEΠΡΟΦΙΛSORBETΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

SORBET

Οδηγός Κάβας Οδηγός Διασκέδασης Αρχείο Τευχών

IMPORT GR

Άρθρα Πρόσωπα Συνταγές Αρχείο Τευχών

IMPORT DE

Artikel Interviews Rezepte ---

ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ

politispress.gr ---

Πρόσωπα – Ευάγγελος Καλούσης

«Η ενίσχυση της εξωστρέφειας αποτελεί στόχο μείζονος σημασίας»

Συνέντευξη στην Κατερίνα Νικολακούλη

Τρία χρόνια κλείνει αισίως φέτος ο κύριος Ευάγγελος Καλούσης στην προεδρία του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων. Μ’ αφορμή την Διεθνή Έκθεση Τροφίμων – Ποτών – Εξοπλισμού «Detrop – Oenos – Bioogica» 2009, που πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, μας μιλάει για την πορεία των ελληνικών τροφίμων – ποτών σε Ελλάδα και εξωτερικό και συνιστά ψυχραιμία για την γενικότερη παγκόσμια κρίση, που επηρεάζει και τον κλάδο των τροφίμων.

Ευάγγελος ΚαλούσηςΠοιοι είναι οι κύριοι άξονες της πολιτικής σας από την θέση του πρόεδρου του ΣΕΒΤ;
Τα 30 χρόνια λειτουργίας του ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) μπορεί να αισθάνεται υπερήφανος για το έργο του. Ο ΣΕΒΤ εκπροσωπεί σήμερα το 85% της ελληνικής βιομηχανίας τροφίμων έχοντας διευρύνει εντυπωσιακά τον αριθμό των μελών του. Από την ίδρυση του και μέχρι σήμερα ο ΣΕΒΤ υποστήριζε και συνεχίζει να υποστηρίζει τον ευρωπαϊκό προσανατολισμό της βιομηχανίας τροφίμων. Χαιρέτησε την ένταξη της Ελλάδας το 1981 στην τότε ΕΟΚ και στήριξε την ένταξη της προς την ΟΝΕ το 2001. Άλλωστε ο ΣΕΒΤ είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Συνομοσπονδίας Τροφίμων και Ποτών της Ε.Ε. ήδη από το 1982. Μέσα από τις δράσεις που έχει αναπτύξει, έχει αναγνωριστεί ως ο κύριος θεσμικός συνομιλητής με την κυβέρνηση και άλλες επαγγελματικές οργανώσεις για τα θέματα διατροφικής υγείας και ασφάλειας. Σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλεται, ο ΣΕΒΤ συνειδητοποιεί τις επερχόμενες εξελίξεις και φροντίζει να τις ενσωματώσει στους στόχους και στις δράσεις του. Οι στόχοι μας είναι σταθεροί και σαφείς: η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και η ανάπτυξη της υγιούς επιχειρηματικότητας, η ενίσχυση της εξωστρέφειας του κλάδου μέσα από τη συντονισμένη προβολή και προώθηση των ελληνικών προϊόντων και η διαμόρφωση, κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα, εθνικής στρατηγικής για τη διατροφή, την έρευνα και την καινοτομία.

Ποια είναι η γνώμη σας για την πορεία των τιμών στον κλάδο των τροφίμων;
Τον τελευταίο χρόνο η ελληνική βιομηχανία τροφίμων είχε να αντιμετωπίσει μια σειρά ανατιμήσεων που προήλθαν από εξωγενείς παράγοντες. Η πορεία της τιμής του πετρελαίου, που κατά τη διάρκεια του 2008 έφτασε σε πρωτοφανή επίπεδα, οι διεθνείς αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης των αναπτυσσομένων χωρών, η παραγωγή βιοκαυσίμων από πρώτες ύλες διατροφής αλλά και οι ακραίες κλιματολογικές συνθήκες είναι ορισμένοι από τους βασικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις τιμές στην αγορά των τροφίμων.

Στην Ελλάδα τα προϊόντα της ελληνικής βιομη-χανίας τροφίμων καλύπτουν μόνο το 0,15 % του πληθωρισμού που το Δεκέμβριο του 2008 έφτασε το 2%. Το υπόλοιπο 1,85% συνθέτουν οι ανατιμήσεις σε αγροτικά προϊόντα (φρούτα λαχανικά), το κρέας, τα ψάρια, τα καύσιμα, την ένδυση, τη στέγαση, τα αλκοολούχα ποτά, τον καπνό, τις υπηρεσίες, την υγεία, τις μεταφορές, την ενέργεια, την αναψυχή, τα εστιατόρια, τα ξενοδοχεία, το νερό, τα δημοτικά τέλη και άλλα αγαθά. Η άνοδος των τιμών αφορά κυρίως στα είδη τροφίμων που επηρεάστηκαν περισσότερο από την αύξηση των τιμών των πρώτων υλών, όπως το ψωμί, τα ζυμαρικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα. Μάλιστα, πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ για την εξέλιξη της πορείας των τιμών στα τρόφιμα έδειξε ότι η Ελλάδα είναι φθηνότερη σχεδόν κατά 10% από τον ευρωπαϊκό όρο στη συντριπτική πλειοψηφία των ειδών τροφίμων.

Ο κ. Ευάγγελος Καλούσης είναι πρόεδρος της “Nestle Ελλάς”. Σπούδασε ηλεκτρολόγος μηχανολόγος στο Πολυτεχνείο της Λοζάνης στην Ελβετία. Μετά από ένα δεύτερο πτυχίο σε Business Administration στο πανεπιστήμιο της Λοζάνης, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο IMD. Η μακρά σταδιοδρομία του στη “Nestle” ξεκινά το 1972, όταν ανέλαβε τη θέση του υπευθύνου για την ανάπτυξη προϊόντων και επενδύσεων, σε παγκόσμιο επίπεδο, στη διεύθυνση έρευνας και τεχνολογίας, στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας, στην Ελβετία. Στη συνέχεια της καριέρας του εργάστηκε σε διάφορους τομείς και χώρες σε όλο τον κόσμο. Διετέλεσε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της “Nestle” Νιγηρίας και μετά της “Nestle South Africa”, όπου και εξελέγη πρόεδρος της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτικών Προϊόντων. Kατείχε τη Γενική Διεύθυνση Διατροφής, στα κεντρικά της “Nestle” στην Ελβετία, ενώ αργότερα έγινε πρόεδρος και διευθύνων Σύμβουλος της “Nestle Ελλάς” και υπεύθυνος για την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο κ. Καλούσης είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) από το 2002 και πρόεδρός του από τον Μάρτιο του 2006.

Πως σχολιάζετε το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον της χώρας, στον χώρο των τροφίμων, συγκριτικά με την παγκόσμια αγορά;
Ο κλάδος των τροφίμων είναι ιδιαίτερα δυναμικός και διεθνώς ανταγωνιστικός. Στην Ελλάδα, την τελευταία οκταετία η οργανωμένη βιομηχανία τροφίμων έχει αναπτυχθεί σχεδόν κατά 21% και έχει καταφέρει να διατηρήσει τη ζωτικότητα της παρά τον έντονο ανταγωνισμό που προκύπτει από την ενοποίηση της ευρωπαϊκής αγοράς, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις αναπτύσσουν σημαντική επενδυτική και εμπορική δραστηριότητα στα Βαλκάνια και όχι μόνο. Τα τελευταία χρόνια οι επιχειρηματίες του κλάδου μας τολμούν αναπτύσσοντας σημαντικές επενδυτικές δραστηριότητες στον τομέα της τεχνολογίας και της έρευνας, αλλά και στην εκπαίδευση του προσωπικού. Οι ελληνικές επιχειρήσεις προσφέρουν ποιοτικά και ασφαλή προϊόντα και οι έλληνες καταναλωτές δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τους καταναλωτές στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Η ενοποίηση της ευρωπαϊκής αγοράς στην ουσία έχει δημιουργήσει ένα ενιαίο οικονομικό περιβάλλον. Επομένως οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος μας είναι κοινές με αυτές των Ευρωπαίων εταίρων μας: από την Κοινή Αγροτική Πολιτική και τη διεύρυνση της Ε.Ε., μέχρι τα θέματα της συσκευασίας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν την τεχνογνωσία και διαθέτουν εμπειρία στην εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Το στοιχείο που θα έλεγα ότι διαφοροποιεί το οικονομικό περιβάλλον της χώρας μας συγκριτικά με την παγκόσμια αγορά είναι η ύπαρξη κάποιων αναχρονιστικών νόμων και η γραφειοκρατία που συχνά δυσχεραίνει την ανάπτυξη της επιχειρηματι-κότητας.
Τι προεκτάσεις παίρνει η παγκόσμια οικονομική κρίση για τον κλάδο σας;

Δεν μπορεί κανείς να αρνηθεί ότι οι συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί παγκοσμίως μετά το ξέσπασμα της οικονομικής κρίσης επηρεάζουν και την ελληνική οικονομία και κατ’ επέκταση και τον κλάδο των τροφίμων, όπως και πολλούς άλλους.
Η ελληνική βιομηχανία τροφίμων στρέφει την προσοχή της στη δημιουργία εκείνων τον προϋποθέσεων που θα της επιτρέψουν κατ’ αρχήν να προστατευθεί από τους κλυδωνισμούς που προκαλεί η κρίση στο ελληνικό επιχειρηματικό περιβάλλον, χωρίς να επιβαρύνει τους καταναλωτές και ταυτόχρονα να μπορέσει να συνεχίσει τη συνεισφορά της, έστω και με χαμηλότερους ρυθμούς από αυτούς των προηγουμένων ετών, στην ελληνική οικονομία. Το σημαντικότερο είναι να μπορέσουμε να αναπτύξουμε δράσεις που θα μας βοηθήσουν να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα μέχρι το οικονομικό περιβάλλον να επιστρέψει σε περίοδο σταθερότητας. Επειδή κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με ακρίβεια πότε θα συμβεί αυτό χρειάζεται να επιδείξουμε ψυχραιμία και ωριμότητα αλλά και να υπάρξει συναίνεση και καλή συνεργασία ανάμεσα στις επιχειρήσεις του κλάδου μας, το κράτος και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς από τη διαδικασία παραγωγής μέχρι την κατανάλωση.

Την τελευταία δεκαετία οι επενδύσεις στη βιομηχανία έχουν κινηθεί μόνον ανοδικά, ενώ με βάση τις παραγγελίες που έχει η μέση ελληνική επιχείρηση τροφίμων, οι μήνες εξασφαλισμένης παραγωγής καταγράφουν άνοδο τον Οκτώβριο στους 4,4 από 3,7 μήνες που ήταν τον Σεπτέμβριο. Αυτά τα στοιχεία αναδεικνύουν την σταθερότητα που διέπει τον κλάδο μας και μας κάνουν να αισθανόμαστε αισιόδοξοι για τη συνέχεια, ακόμα και σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε.
Υπάρχει κάποιο πλάνο «σωτηρίας» για τις ελληνικές βιομηχανίες;

Η μεγάλη πρόκληση για τις ελληνικές επιχειρήσεις παραμένει πάντοτε η βελτίωση της δικής τους ανταγωνιστικότητας. Αυτό δεν αποτελεί πλάνο «σωτηρίας» αλλά τον βασικό παράγοντα που κάνει τη διαφορά στην εποχή της παγκοσμιοποίησης. Η Ελλάδα είναι μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωζώνης. Γεωγραφικά αποτελεί την πύλη εισόδου προς της Βαλκανική ενδοχώρα και τις αναδυόμενες αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Οι αγορές απελευθερώνονται, τα σύνορα καταργούνται και ανοίγουν οι εξαγωγικές ευκαιρίες. Όλοι αυτοί οι παράγοντες μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά τη δυναμική και την ανάπτυξη των ελληνικών επιχειρήσεων.

Ποια είναι η γνώμη σας για τα ελληνικά προϊόντα τροφίμων στην παγκόσμια αγορά;
Τα ελληνικά προϊόντα έχουν όλες τις δυνατότητες να διακριθούν στην παγκόσμια αγορά. Θα έλεγα απαραίτητο είναι να αναδειχθεί η ποιότητα και η μοναδικότητα των ελληνικών τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων. Είναι ασφαλή, είναι εξαιρετικής ποιότητας και αποτελούν τους «εκπροσώπους» της μεσογειακής διατροφής που έχει αναδειχθεί στο ιδανικό μοντέλο ολοκληρωμένης και υγιεινής διατροφής παγκοσμίως.

Ο ΣΕΒΤ επιδιώκει τη διαμόρφωση μιας σταθερής εξαγωγικής στρατηγικής και συνεργάζεται με την Πολιτεία αλλά και με άλλους φορείς όπως τα Γραφεία Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων των διάφορων Πρεσβειών μας στο εξωτερικό, το Υπουργείο Εξωτερικών, τον ΟΠΕ, για την υλοποίηση δράσεων με στόχο την προβολή και προώθηση των ελληνικών παραδοσιακών προϊόντων και τη δυναμική προώθηση των εξαγωγών.

Οι επαγγελματίες που ζουν στο εξωτερικό και δραστηριοποιούνται στο χώρο των τροφίμων ποτών υποστηρίζουν ότι πάσχουμε στο ντιζάιν της συσκευασίας και στην διαφορετικότητα των προϊόντων. Πως το σχολιάζετε;
Δεν θα συμφωνήσω. Πιστεύω ότι η ελληνική βιομηχανία τροφίμων τα τελευταία χρόνια έχει να επιδείξει πολύ καλά δείγματα δουλειάς στο συγκεκριμένο τομέα. Το ντιζάιν των συσκευασιών καθώς και ο τρόπος διαφήμισης και προώθησης ενός προϊόντος είναι δύο σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν τις πωλήσεις και φυσικά δεν μπορούμε να τους αγνοήσουμε. Ας μην ξεχνούμε ότι ο δρόμος για την επιτυχία και την επιβίωση στο σημερινό επιχειρηματικό τοπίο περνάει υποχρεωτικά μέσα από την καινοτομία και η οργανωμένη βιομηχανία επενδύει συστηματικά σε αυτόν τον τομέα μέσα από τη συνεργασία της με εταιρίες διαφήμισης και μάρκετινγκ. Η σύγχρονη εποχή, ο υψηλός ανταγωνισμός και η εξαγωγική δραστηριότητα του κλάδου μας δεν επιτρέπει την εσωστρέφεια ούτε σε αυτό το κομμάτι της δουλειάς μας. Σαφώς η ποιότητα ενός προϊόντος αποτελεί για τον καταναλωτή τον σημαντικότερο παράγοντα για την αγορά του, αλλά αναγνωρίζουμε και την τάση των καταναλωτών να επιλέγουν προϊόντα με σύγχρονες, ασφαλείς και πρακτικές συσκευασίες.

Τι ευελπιστείτε για τον κλάδο σας από τα νέα επιτελεία των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης;
Για τον ΣΕΒΤ η ενίσχυση της εξωστρέφειας του κλάδου αποτελεί στόχο μείζονος σημασία. Ευελπιστώ ότι με τα νέα επιτελεία των υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης θα έχουμε μια εποικοδομητική συνεργασία για την ενίσχυση της παρουσίας των ελληνικών προϊόντων εντός και εκτός της χώρας.

Η χρονιά που διανύουμε περιλαμβάνει ποικίλες προκλήσεις που προκύπτουν από την παγκόσμια οικονομική κρίση και για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητη η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα στα νέα δεδομένα για την διατήρηση της επιχειρηματικότητας.


Copyright NewLine all rights reserved - Powered by fractal.gr