HOMEΠΡΟΦΙΛSORBETΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΗ ΣΕΛΙΔΑΣ

SORBET

Οδηγός Κάβας Οδηγός Διασκέδασης Αρχείο Τευχών

IMPORT GR

Άρθρα Πρόσωπα Συνταγές Αρχείο Τευχών

IMPORT DE

Artikel Interviews Rezepte ---

ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ

politispress.gr ---

Συνέντευξη – Αλέξανδρος Μητρογώγος

«Η Γερμανία παραμένει η ατμομηχανή των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων και ποτών»

Συνέντευξη στην Κατερίνα Νικολακούλη

Στο Βερολίνο η εμπορική κίνηση στην αγορά των τροφίμων – ποτών είναι μεγάλη. Τα εκατοντάδες ελληνικά εστιατόρια στην ευρύτερη περιοχή της γερμανικής πρωτεύουσας, αλλά και τα καταστήματα με ελληνικά προϊόντα αποτελούν τον μοχλό κίνησης του εξαγωγικού εμπορίου στην Ελλάδα. Πρωταγωνιστικό ρόλο στην διεκπεραίωση των οικονομικών θεμάτων των ελλήνων επιχειρηματιών παίζει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας. Οι εισαγωγικές εταιρείες τροφίμων και τα ελληνικά εστιατόρια βρίσκονται στις πρώτες θέσεις των προτεραιοτήτων τους. Ο προϊστάμενος του Γραφείου ΟΕΥ, κ. Αλέξανδρος Μητρογώγος απαντάει στις ερωτήσεις μας για την κατάσταση που επικρατεί στις ελληνικές εξαγωγές τροφίμων- ποτών στην Γερμανία. Μας εξηγεί ότι το Γραφείο ΟΕΥ πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζει τις εξελίξεις και στις δύο χώρες και να φέρνει σε άμεση επαφή εταιρείες από τις δύο πλευρές.

Αλέξανδρος ΜητρογώγοςΠοια είναι η εικόνα των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων – ποτών στη Γερμανία για τη χρονιά που πέρασε;
Η εικόνα είναι θετική. Η κρίση επηρέασε τις εξαγωγές μας προς το τέλος του έτους, όμως στο σύνολο του έτους οι ελληνικές εξαγωγές τροφίμων και ποτών αυξήθηκαν κατά 6,3% έναντι του 2007. Το ύψος τους ανήλθε σε 498 εκατομμύρια ευρώ το 2008 έναντι 469 εκατομμύρια ευρώ το 2007. Οι επί μέρους κατηγορίες δίνουν ως επί το πλείστον θετική εικόνα.

Οι σημαντικότερες κατηγορίες εξαγωγών μας είναι τα παρασκευάσματα λαχανικών και φρούτων με αξία 130 εκατομμύρια ευρώ και οριακή αύξηση 0,9%, τα νωπά φρούτα (αξία 115 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση 12,7%), τα γαλακτοκομικά προϊόντα (αξία 69,5 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση 21,7%) και τα νωπά λαχανικά (αξία 63 εκατομμύρια ευρώ, πτώση 11,3%). Τα κυριότερα προϊόντα που εξάγουμε στην Γερμανία είναι τα παρασκευασμένα ροδάκινα (αξία 53 εκατομμύρια ευρώ, πτώση 1,4%), η φέτα (αξία 44,4 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση 10,9%), τα νωπά σταφύλια (αξία 34,4 εκατομμύρια ευρώ, μείωση 0,7%), τα σπαράγγια (αξία 31 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση 7,7%), οι ελιές (αξία 14,3 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση 28%), το ούζο (αξία 13,9 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση 7,4%) και το ελαιόλαδο (αξία 12 εκατομμύρια ευρώ, αύξηση 100%).

Βλέπουμε επομένως πολύ ελπιδοφόρα αποτελέσματα, όπως την μεγάλη αύξηση των εξαγωγών φέτας και τον διπλασιασμό των εξαγωγών παρθένου ελαιολάδου. Παράλληλα, τα σπαράγγια ακολουθούν έντονα ανοδική πορεία, η οποία είναι ακόμη εντονότερη από τα πρώτα αποτελέσματα του 2009.

Είναι οι εξαγωγές η λύση στην οικονομική κρίση;
Οι εξαγωγές είναι η λύση με κρίση ή χωρίς κρίση. Οι ελληνικές εταιρείες είναι αδύνατον να επιζήσουν στον διεθνή ανταγωνισμό, αν στοχεύουν μόνον στην ελληνική αγορά. Αργά ή γρήγορα αντιμετωπίζουν ανταγωνισμό από ξένες εταιρείες ακόμη και για παραδοσιακά προϊόντα, όπως το λάδι ή το λευκό τυρί τύπου φέτας. Αν δεν απευθυνθούν σε ευρύτερο κύκλο αγοραστών εκτός των στενών ελληνικών συνόρων, έχουν μικρότερες πιθανότητες επιβίωσης.

Η Γερμανία συνεχίζει να αποτελεί προσοδοφόρο έδαφος για επενδύσεις στα τρόφιμα – ποτά ή μήπως οι έλληνες εξαγωγείς θα πρέπει να αλλάξουν εξαγωγικό προορισμό;
Η Γερμανία παραμένει η ατμομηχανή των ελληνικών εξαγωγών τροφίμων και ποτών. Το μέγεθος της αγοράς δεν επιτρέπει διαφορετικές σκέψεις. Η παράνοια του να μη περιλαμβάνεις την μεγαλύτερη ευρωπαϊκή οικονομία στις χώρες στόχους σου δείχνει μάλλον ελλιπή σχεδιασμό.

Ποιο θεωρείτε ότι είναι σήμερα το καλύτερο εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας;
Η φέτα, μετά την κατοχύρωση της επωνυμίας της, εμφανίζει πολύ καλές προοπτικές και υψηλό ρυθμό ανόδου. Το σημείο κλειδί είναι η τοποθέτηση του προϊόντος στα σούπερ μάρκετ. Οι εξαγωγές παρθένου ελαιολάδου αυξήθηκαν κατά 100% και το ότι εξάγουμε λάδι αξίας μόνον 12 εκατομμυρίων ευρώ δείχνει ότι δεν έχουμε προσπαθήσει σοβαρά να μπούμε στην αγορά. Το πρόβλημά μας είναι η πανσπερμία εμπορικών επωνυμιών και η έλλειψη συντονισμένων προσπαθειών.

Ποια είναι η σχέση σας με τους έλληνες επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στο χώρο του εμπορίου τροφίμων ποτών και της γαστρονομίας στο Βερολίνο;
Η σχέση μας είναι άριστη. Μας ενώνει ο κοινός στόχος. Από την συνεργασία ωφελούνται όλοι.

Θεωρείτε ότι ο αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ των ελλήνων χονδρεμπόρων στέκεται εμπόδιο στην αποτελεσματικότερη προώθηση των προϊόντων;
Ασφαλώς, το να βάζει κάποιος το προϊόν του στο ράφι και να εμφανίζεται άλλη ελληνική εταιρεία πρόθυμη να ρίξει την τιμή για να εξοβελίσει το άλλο δεν ωφελεί κανέναν. Πρέπει να μας προβληματίσει το γεγονός ότι τα ελληνικά προϊόντα πωλούνται συχνά φθηνότερα απ’ ότι τα ομοειδή των ανταγωνιστών μας.

Ποια είναι η γνώμη σας για τα ελληνικά εστιατόρια στη Γερμανία;
Έχουμε σημαντικό αριθμό εστιατορίων, όμως μόνον ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 5% μπορούν να ενταχθούν στην κατηγορία των ανώτερων ποιοτικώς εστιατορίων. Θα μπορούσαν να είναι το μεγάλο πλεονέκτημα για την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών. Δυστυχώς δεν είναι.

Τα τελευταία χρόνια οι εργασίες τους παρουσιάζουν μια κάμψη. Που νομίζετε ότι οφείλετε αυτό;
Η κάμψη είναι αναμενόμενη. Οποιοδήποτε προϊόν για να πηγαίνει καλά πρέπει να αναπτύσσεται, να προσαρμόζεται στις απαιτήσεις των καιρών και να βελτιώνεται. Τα ελληνικά εστιατόρια, στην πλει-οψηφία τους, έχουν μείνει γευστικά και αισθητικά σε άλλη δεκαετία. Είναι λίγα εκείνα όπου ο διάκοσμος ξέφυγε από τα αναμενόμενα παραδοσιακά μεν, όμως ανιαρά πρότυπα, που δεν συγκινούν πλέον τον γερμανό πελάτη. Το ίδιο ισχύει με τις γευστικές επιλογές. Στην Ελλάδα τρώμε και γύρο με τζατζίκι και πίνουμε και ρετσίνα, όμως η ελληνική κουζίνα ποτέ δεν περιοριζόταν μόνον σε αυτά. Έχει εξελιχθεί και δίπλα στις πεντανόστιμες παραδοσιακές συνταγές μας έχουν αναπτυχθεί νέες πολύ ενδιαφέρουσες γευστικές επιλογές.

Με 8500 ελληνικά εστιατόρια περίπου στη Γερμανία, πιστεύετε ότι θα μπορέσει ποτέ η ελληνική κουζίνα να υπερισχύσει της γερμανικής και της ιταλικής, που συνεχώς κερδίζουν έδαφος;
Πιθανώς ο αριθμός των εστιατορίων να είναι μεγαλύτερος του πραγματικού. Εξαρτάται αν συνυπο-λογίζουμε και τα πολύ μικρού μεγέθους καταστήματα που δεν αποτελούν εστιατόρια. Το θέμα, εν πάση περιπτώσει, δεν είναι να υπερισχύσει η ελληνική κουζίνα των άλλων. Είναι να εξελιχθεί και να προσφέρει στον πελάτη μία σύγχρονη γαστριμαργική πρόταση, σε έναν όμορφο ξεχωριστό χώρο. Μέσω της ποιότητας θα μπορέσει να ξεφύγει από τις πολύ χαμηλές τιμές και να κινήσει το ενδιαφέρον του γερμανού πελάτη να επισκεφθεί ξανά το εστιατόριο, για να δοκιμάσει και άλλες γεύσεις και επίσης να επισκεφθεί και άλλα ελληνικά εστιατόρια.

Ποιος είναι ο ρόλος του Γραφείου ΟΕΥ στην προώθηση των ελληνικών τροφίμων – ποτών στη Γερμανία;
Το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων πρέπει κατ’ αρχήν να διαπιστώνει τα προβλήματα και να κάνει προτάσεις. Δυστυχώς, στην Ελλάδα περισσεύουν οι παντογνώστες που εξ’ αποστάσεως νομίζουν ότι γνωρίζουν άριστα την κατάσταση σε κάθε χώρα. Το Γραφείο ΟΕΥ πρέπει να βρίσκεται σε στενή συνεργασία με τους εισαγωγείς, διανομείς, εστιάτορες, τους εκπροσώπους του Τύπου και γενικώς με όλους όσους ασχολούνται με τα θέματα των τροφίμων και ποτών. Πρέπει να είναι σε θέση να γνωρίζει τις εξελίξεις και στις δύο χώρες και να φέρνει σε άμεση επαφή εταιρείες από τις δύο πλευρές.

Ως κλαδικό περιοδικό είμαστε υποχρεωμένοι να σας μεταφέρουμε τα μηνύματα που παίρνουμε από τους έλληνες επιχειρηματίες του εξωτερικού. Κι αυτά είναι ότι οι διάφορες εκδηλώσεις γαστρονομίας, κρασιού και γευσιγνωσίας, που πραγματοποιούνται, έχουν περισσότερο το χαρακτήρα της ελληνικής γιορτής και όχι της επιχειρηματικής συνάντησης, με αποτέλεσμα να μην κλείνονται οικονομικές συμφωνίες. Ποια είναι η γνώμη σας;
Ασφαλώς και συμφωνούμε στο ότι οι εκδηλώσεις πρέπει να είναι στοχευμένες και να απευθύνονται στο εξειδικευμένο κοινό αναλόγως της περίπτωσης. Σε ό,τι αφορά το Γραφείο ΟΕΥ Βερολίνου, θα ήθελα να δώσω ένα παράδειγμα. Πριν από μερικούς μήνες οργανώσαμε μία υψηλού επιπέδου εκδήλωση για την προβολή της τσιπούρας και του λαβρακίου, που είναι από τα κατ’ εξοχήν ελπιδοφόρα ελληνικά προϊόντα. Προσκαλέσαμε, εκτός από τους γερμανούς δημοσιογράφους, εισαγωγείς και εστιάτορες και τους έλληνες. Από 100 και πλέον ελληνικά εστιατόρια, ήλθαν μόνον τρία, ενώ από την γερμανική πλευρά η ανταπόκριση ήταν πολύ θετική.

Η κριτική είναι πάντοτε ευπρόσδεκτη αρκεί να συνοδεύεται από συγκεκριμένες προτάσεις.

Από την άλλη, τα έξοδα είναι πολλά για την συμμετοχή μιας εξαγωγικής εταιρείας σε μια διεθνή έκθεση στο εξωτερικό, ακόμη κι όταν πρόκειται για ελληνικές διοργανώσεις από κρατικούς φορείς, όπως ο ΟΠΕ.
Τι απαντάτε σε αυτούς που λένε ότι δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να συμμετάσχουν σε τέτοιου είδους προωθητικές κινήσεις;

Σαφώς θεωρούμε επιβεβλημένη την οικονομική ενίσχυση των ελληνικών εταιρειών που συμμετέχουν σε προωθητικές ενέργειες, όπως ακριβώς κάνουν και οι άλλες χώρες. Διαφορετικά υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός εις βάρος των ελληνικών εταιρειών. Ωστόσο, είμαι αντίθετος στην πλήρη κάλυψη των εξόδων, ιδίως αν αφορά αδιακρίτως όλες τις εταιρείες χωρίς άλλα κριτήρια. Η εμπειρία από την περίοδο, όπου όντως καλυπτόταν το σύνολο των δαπανών, δείχνει ότι αρκετές εταιρείες συμμετείχαν κυρίως για τουριστι-κούς και όχι για επιχειρηματικούς λόγους.

Ποιες είναι οι άμεσες προωθητικές κινήσεις του Γραφείου ΟΕΥ στο Βερολίνο, όσον αφορά στα τρόφιμα – ποτά;
Οι δράσεις του Γραφείου ΟΕΥ Βερολίνου εξαρτώνται άμεσα από τον βαθμό ετοιμότητας της χώρας μας να προωθήσει οργανωμένα και συντονισμένα τα ελληνικά τρόφιμα και ποτά στην Γερμανία. Στο άμεσο μέλλον θα προχωρήσουμε σε ενέργειες προώθησης των κρητικών προϊόντων μέσω της κρητικής κουζίνας στο Βερολίνο και το Αμβούργο και στην διοργάνωση μίας επιχειρηματικής αποστολής στις δύο πόλεις με ελληνικές εταιρείες τροφίμων υψηλής ποιότητας ντελικατέσεν. Πρέπει να θυμόμαστε ότι όλες οι δράσεις έχουν κόστος. Ευχαρίστως θα δεχθούμε και θα υλοποιήσουμε συγκροτημένες προτάσεις που θα έχουν στόχο και βεβαίως θα προβλέπουν και την πηγή χρηματοδότησης.


Copyright NewLine all rights reserved - Powered by fractal.gr